Résumé:
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى الإدراك السمعي لدى فئة خاصة من التلاميذ وهم ذوي صعوبات التعلم المدمجين في أقسام التعليم المكيف في المدرسة الابتدائية، وقد اعتمادنا على المنهج الوصفي، حيث تكونت عينة الدراسة من 35 تلميذ(ة) من أقسام التعليم المكيف بولاية تلمسان للسنة الدراسية 2021/2022، تم الاعتماد فيها على اختبار صعوبات الإدراك السمعي من بطارية مقاييس التقدير التشخيصية لصعوبات التعلم النمائية والأكاديمية للدكتور "مصطفى فتحي الزيات" مكيف ومقنن على البيئة الجزائرية من طرف الدكتور "زهير عمراني" 2016، وتوصلنا في نتائجنا إلى وجود مستوى شديد من صعوبات الإدراك السمعي لدى أفراد العينة. The aim of this study is to identify the level of auditory perception among a specific group of students with learning difficulties integrated in the adapted education classes of the elementary school. We adopted a descriptive approach, and the study sample consisted of 35 students from the adapted education classes in the Tlemcen province for the academic year 2021/2022. We relied on the auditory perception difficulties test from the diagnostic assessment battery for developmental and academic learning difficulties by Dr. Mustafa Fathi Al-Ziyat, adapted and standardized for the Algerian context by Dr. Zuhair Imrani in 2016. Our results revealed a severe level of auditory perception difficulties among the sample individuals.