Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-guelma.dz/jspui/handle/123456789/17145
Title: | المعجم العربي وتعزيز المهارات اللغوية |
Authors: | حناشي, نجيم |
Keywords: | معجم مدرسي، تعليم اللغة العربية، تعزيز المهارات اللغوية، تحديات التعليم، فوائد المعجم. School Dictionary, Arabic language education, language skills Enhancement, teaching challenges, lexicon benefits. |
Issue Date: | 1-Jun-2025 |
Abstract: | يهدف هذا البحث إلى استكشاف العلاقة بين المعجم المدرسي وتعزيز المهارات اللغوية، حيث يسعى لفهم دور المعجم في تعليم اللغة العربية وتطوير الكفاءة اللغوية لدى الطلاب. وقد توصل البحث إلى أن المعجم المدرسي له تأثير عميق على اكتساب اللغة وفهمها، فهو يسهم في توسيع المفردات وتحسين فهم النصوص، كما يعزز المهارات الشفوية والكتابية. ويوفر البحث نظرة شاملة على أهمية المعجم المدرسي، حيث يقدم إرشادات عملية للمعلمين، ويؤكد على ضرورة دمج المعجم في المناهج الدراسية بطرائق مبتكرة. من خلال نتائج البحث، تم التأكيد على أهمية المعجم المدرسي في تحسين مهارات الطلاب اللغوية، حيث يقدم المعلم أدوات واستراتيجيات فعالة لتصميم الدروس، مما يعزز تجربة التعلم ويجعلها أكثر تفاعلية. كما يسلط البحث الضوء على فوائد استخدام المعجم في التعليم، والتي تشمل تحسين فهم هيكل اللغة وترميزها، مما يساعد الطلاب على اكتساب مهارات لغوية قوية. This research explores the Relationship Between the School Dictionary and language skill Enhancement, focusing on its role in Arabic language education. It concludes That dictionaries significant impact language acquisition, expanding vocabulary, improving Comprehension, and Refining oral and written skills. The Study emphasizes the Dictionary importance, offering practical guidelines for teachers and advocating for its innovative integration into curricula. Findings highlight the Dictionary role in improving students' language proficiency by providing teachers with effective Lesson design Tools, making Learning interactive. The research also underscores its benefits in understanding language structure and coding. Addressing the digital Age, the Study proposes a practical approach Combining Classroom activities, diverse resources, and technology to Foster active Learning and student engagement, aiming to develop innovative teaching methods and enhance Arabic language skills. |
URI: | https://dspace.univ-guelma.dz/jspui/handle/123456789/17145 |
ISSN: | 1112-7880 |
Appears in Collections: | العدد 38 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ARTICLE 15.pdf | 555,44 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.