Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-guelma.dz/jspui/handle/123456789/17142
Title: رمزية الثقافة الموسيقية : منظور سوسيولوجي
Authors: الباجي, قاسم
Keywords: الثقافة، الثقافة الموسيقية ، النسق الثقافي، موسيقى آلية، التفاعل الاجتماعي
culture, musical culture, cultural system, instrumental music, social interaction
Issue Date: 1-Jun-2025
Abstract: يعد الجانب الموسيقي عامة والآلاتي خاصة مسألة مهمة في إطار المحيط الموسيقي حيث تكون مؤشرات قياس الأداء من مرجعية أهل الذكر ويكون الحكم على الأداء الموسيقي تبعا لمعيّارية غير أنّ تغيير مستوى الأداء يدرسه السوسيولوجيون لتوفير إدارة سلوكية للمشهد الموسيقي أو الظاهرة الموسيقية المتناولة بالدرس موسيقيا أو اجتماعيا. ولذلك فإن الانتقال من أداء موسيقي لآخر عادة ما يكون بمثابة الانتقال من نسق إلى آخر. يتطلب ممارسة الشخصية الموسيقية في الفعل الموسيقي بممارسته مادة سمعية ثقافية . وفي مختلف مراحل تحديثات نسق الشخصية الموسيقية تظهر ميكانيزمات للجانب النسقي القيمي والوجداني تجاه تكوين محظور نسق ثقافي قصد محاولة إشباع منطلقات الحاجة. في إطار المجتمع الموسيقي.. The musical aspect in general and the instrumental aspect in particular is an important issue within the musical environment where performance indicators are referenced by those knowledgeable in the field, and the judgment of musical performance is based on standards. However, changes in performance levels are studied by sociologists to provide behavioral management of the musical scene or the musical phenomenon being examined musically or socially. Therefore, the transition from one musical performance to another is often akin to a transition from one system to another. Practicing musical identity in musical action requires engaging with cultural auditory material. In the various stages of updating the musical identity system, mechanisms of a systemic value and emotional aspect emerge towards forming a cultural system taboo in an attempt to satisfy the underlying needs. Within the musical community.
URI: https://dspace.univ-guelma.dz/jspui/handle/123456789/17142
ISSN: 1112-7880
Appears in Collections:العدد 38

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTICLE 12‎.pdf708,98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.