Résumé:
من بين أشهر العناصر السينمائية التي أفاد منها الشعر المعاصر هي اللقطة السينمائية؛ ذلك أن الشعر يتكون من مجموعة متراكمة من اللقطات التصويرية لإضفاء الجانب الجمالي عليه، وقد لجأ الكثير من الشعراء المعاصرين في أشعارهم إلى توظيف اللقطة السينمائية، ويعود السبب في هذا التأثر بالفن السينمائي إلى إنجاز الصورة الشعرية من خلال زوايا تصويرية متعددة، فالشاعر يحاول أن يتناول الموضوع من عدة زوايا لتظهر الصورة الشعرية بأكمل أبعادها وأجلى تفاصيلها، ومن بين الشعراء الذين وظفوا اللقطة السينمائية "منصور جاسم الشامسي"، الشاعر الإماراتي المعاصر، ويتجلى هذا العنصر في شعره بكثافة؛ فقد انطلق من هذه الرؤية التي تعتمد خلق الصورة الشعرية من عدة زوايا، بهدف إشراك المتلقي في الاطلاع على حيثيات المشهد التصويري.
اعتمد هذا البحث في دراسة اللقطة السينمائية في أشعار الشامسي على منهج علم السيميائية الاجتماعية، ومن أبرز محاور هذه الدراسة: اللقطة الموضوعية التي يقف فيها الراوي للحدث موقف المراقب دون أن يكون له أي دور فيها، واللقطة الصوتية التي تقوم برصد الأصوات المتنوعة والمختلفة التي توحي بأحداث متنوعة وغالباً ما تتعلق ببعض الكائنات والأشياء المتواجدة في الطبيعة، ولقطة نادير التي تُعنى بالتقاط الصورة في الأفق والأعالي، ولقطة ماكرو التي تقوم بتبيين التفاصيل الدقيقة والصغيرة للأشياء.
One of the most famous cinematic elements that contemporary poetry has benefited from is the cinematic shot, because poetry consists of an accumulated group of pictorial shots to give it an aesthetic aspect. Many contemporary poets have resorted to employing this technique in their poems. The reason for this influence by cinematic art is due to the completion of the poetic image through multiple pictorial angles. The poet tries to address the subject from several angles so that the poetic image appears in its fullest dimensions and clearest details. Among the poets who employed the cinematic shot technique in their poetry is Mansour Jassim Al Shamsi, the contemporary Emirati poet. This artistic technique is abundantly evident in his poetry. He started from this vision, which relies on creating the artistic image from several angles with the aim of involving the recipient in learning about the merits of the pictorial scene. . In studying the cinematic shot in Al Shamsi’s poetry, this research relied on the descriptive-analytical approach and in the light of social semiotics. The most prominent axes of this study are: The objective shot in which the narrator of the event stands as an observer without having any role in it, and the audio shot that monitors the various and different sounds that suggest to us various events and often related to some creatures and things found in nature, and the Nadir shot, which is concerned with capturing the image at the horizon and above, And a macro shot that shows the fine and small details of things.