Résumé:
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى كفاية المعلومات الصادرة عن الوكالات السياحية في التعريف بالسياحة الداخلية، ومدى تأثير المزيج الترويجي على اتجاهات السياح الجزائريين في تكوين انطباعات إيجابية عن السياحة الداخلية، حيث قمنا باستخدام المنهج الوصفي التحليلي لتحقيق أهداف الدراسة. كما تم توزيع 250 استبيان على عينة من السياح الجزائريين عبر مواقع التواصل الاجتماعي. تم تحليل بيانات الاستبيان باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية(spss) وباستعمال الأساليب الإحصائية التالية(تحليل الارتباط، تحليل الانحدار الخطي المتعدد، التكرارات والنسب المئوية وغيرها). من أهم النتائج التي تم التوصل إليها، يوجد أثر ذو دلالة إحصائية للعناصر التالية(الإعلان، البيع الشخصي) على اتجاهات السياح الجزائيين نحو السياحة الداخلية، بينما لا يوجد أثر ذو دلالة إحصائية للعناصر التالية(العلاقات العامة، الدعاية، تنشيط المبيعات). This study aimed to determine the adequacy of the information issued by tourism agencies in introducing domestic tourism, and the extent to which the promotional mix affects the attitudes of Algerian tourists in forming positive impressions of domestic tourism, where the descriptive analytical approach was used to achieve the objectives of the study. We also distributed 250 questionnaires to a sample of Algerian tourists via social networking sites. The questionnaire data was analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) program and using the following statistical methods (correlation analysis, multiple linear regression analysis, frequencies, percentages, etc.). One of the most important results reached was the presence of a statistically significant effect of the following elements (advertising, personal selling) on the attitudes of penal tourists towards domestic tourism, while there was no statistically significant effect of the following elements (public relations, advertising, sales promotion).