Résumé:
أذِنت جائحة كورونا بحدوث ثورة رقمية مسّت قطاعات كثرى لا سيما الحسّاسة منها كالتعليم العالي، حيث انتحى مسلكا توجيهيّا غير مسبوق، معتمدا على المنصّات التعليمية كبديل ديداكتيكيّ جديد. وتعتبر اللغة قوام هذه المنصّات ومعول المستهدَفين ، ومع الاعتراف بحرص القائمين عليها بتنويع المسالك اللغوية اقتضاء لطبيعة التخصصات العلمية نلحظ على مستوى اللغة العربية فيها ما يمكّن من تعزيز غاياتها وما يحول بها دون ذلك، خصوصا في ظلّ المختارات الاصطلاحية المعتمدة التي تتوزع بين مقابلات لغوية معلومة وأخرى دخيلة تسهم في ذبذبة المتلقي معرفيّا فتراه يستحسن المدخل اللغوي الغيري على العربي. لهذا سعت هذه المباحثة إلى تبيان الدّور الأكاديمي لهذه المنصّات التّعليمية مع التّركيز على رصد شيء من واقع اللغة العربية فيها؛ وصفا للفعّال منها واستدراكا لما يمكّن من تقديم نمذجة لغوية عربية قادرة على استشراف غاياتها التعليمية القصوى. The pandemic of COVID-19 has ushered in a digital revolution that has affected various sectors, particularly sensitive ones such as Higher Education. It has paved the way for an unprecedented instructional path, relying on educational platforms as a new didactic alternative. The language forms the backbone of these platforms and the linchpin for the targeted audience. While acknowledging the efforts to diversify linguistic approaches due to the nature of scientific disciplines, we observe issues regarding the Arabic language within these platforms. These observations highlight both enhancements and hindrances, especially concerning specific terminology, which varies between familiar linguistic equivalents and foreign elements, contributing to the cognitive fluctuation of the recipient, favouring foreign linguistic approaches. Therefore, this study aims to elucidate the academic role of these educational platforms while focusing on assessing the status of the Arabic language. This involves describing their effectiveness and addressing aspects that enable the presentation of an Arabic linguistic model able to achieve its maximum educational purposes.