Résumé:
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن بروفيل أساليب التفكير المفضلة لدى طلبة جامعة البليدة2، في ضوء نظرية حكومة الذات العقلية لستيرنبرج (Sternberg)، حيث تكونت عينة الدراسة من(213) طالبا وطالبة، وتم استخدام قائمة أساليب التفكير لستيرنبرج وواجنر(1991) والتي ترجمها السيد محمد أبو هاشم (2007).
وتوصلت الدراسة إلى أن الأسلوب الأكثر تفضيلاً من حيث الوظيفة هو الأسلوب التشريعي، ومن حيث المستوى الأسلوب المحلي، ومن حيث النزعة الأسلوب المتحرر، ومن حيث الشكل الأسلوب الهرمي، أما من حيث المجال فقد تمايز الأسلوب المفضل للطلبة من كلية لأخرى.
The current study aimed to reveal the profile of preferred thinking styles among students at the University of Blida2, in light of Sternberg’s theory of mental self-government., The study sample consisted of (213) students, and Sternberg & Wagner’s list were used(1991)which was translated by Abou Hashem(2007).
The study concluded that the most preferred style in terms of function is the legislative style, in terms of level it is the local style, in terms of leaning it is the liberal style, and in terms of form, it is the hierarchical style. As for the Scop, the students’ preferred style differed.