Résumé:
تحاول في هذه الورقة البحثية، أن تبحث عن البلاغة البصرية للدّيكور في العروض التليفزيونية المتنوّعة، فكيف تجلّت تلك البلاغة ؟ وما المقصود بالبلاغة البصرية؟ والهدف من الدراسة هو التعريف بالدّيكور، والبحث عن مدلولاته المتنوّعة، وعن جماليته وبلاغته في مختلف العروض التليفزيونية السينمائية والإشهارية، لنصل إلى أنّ بلاغة الصورة البصرية للديكور ليست مجرّد صورة تجميلية تأثيثة فقط، وإنّما لها القدرة على التّأثير على المتلقين وإقناعهم بالأغراض التّسويقية للمنتوج في الخطاب الإشهاري، أو التفاعل بين المتلقين والمَشاهد الفنية أو الدرامية أو السينمائية...In this research paper, we will try to search for its visual eloquence in various television shows. How was that eloquence manifested? What is meant by visual rhetoric? The aim of the study is to introduce decor, and to search for its various connotations, its aesthetics and its eloquence in various television, cinematic and advertising shows, to arrive at the fact that the eloquence of the visual image of decor is not just a cosmetic, furnishing image only, but rather it has the ability to influence the recipients and convince them of the marketing purposes of the product in the advertising speech. Or the interaction between the recipients and the artistic, dramatic, or cinematic scenes...