Résumé:
تشكّل رشام فيروز في كشوفاتها للنسق الأنثوي نموذجا صارخا للعداء الاجتماعي الموجّه نحو المرأة، وبحثنا في تجليّاته الثّقافية من خلال روايتها "تشرفت برحيلك" كشف لنا أنّ الروائية وجدت في فترة التّسعينيات مرتعا قويا لتناقش بكثير من العمق والاهتمام وضع المرأة المتأزم. يحاول هذا المقال كشف نسق العبودية، والتمثّلات السّلطوية، وبحث في تشكلات خطاب الصّمت كفعل إقصاء، ونوع من التمرّد الجديد على مفاهيم اللّغة المنطوقة، وإمكانات تأويله، كما هو وصف للكيّفيات الجديدة التي يمتزج فيها المسكوت عنه بالمنطوق في الكتابة النسوية، التي تستمدها الكاتبة من الأنوثة، الغياب، الغضب المضمر، لغة الصّمت. هذا كله في اطار تصورات الأنثى، والطروحات النسويّة بعامة. with its focus on the feminist system, Rasham Feirouz is a good model for the social aggression against the woman. In this context, we investigated the cultural manifestations of this aggression in the novel “Tasharaftu Bi Rahilika” and found out that the novelist found in the 1990s a solid ground to discuss in depth the rigid situation of the woman. Thus, this paper aims at unveiling the slavery, submissiveness systems, and the authoritative manifestations. Besides, the paper sheds light on the aspects of the silence discourse as an act of exclusion, a new form of rebellion against the spoken language, the potential of its interpretatios. Besides, it gives a description of the new mechanisms where the taboos merge with the spoken in the feminist writing. The writer draws this from the femininity, the absence, the implicit rage, and the language of silence in the light of the female perceptions and the feminist premises in general.