Résumé:
نسعى، في هذا المقال إلى مقاربة أنماط التجريب في إيقاع الشعر العربيّ ، كما تبدو من آثار الشعراء الجزائريين، وسنعمل على تقويمها وَفق جهود المنظرين لتلك الأنماط وتطبيقاتهم عليها تطبيقا منهجيا، وذلك عبر أحقاب القصيدة الجزائرية الكبرى: قديما وحديثا ومعاصرة. وُنتوج سعينا بإبراز ما نجم عن ذلك التجريب من ألوان إيقاعية بمذاقاتها المختلفة.
وسنسلك، في طرح موضوع مقالنا، المنهج الوصفي، جرحا وتعديلا، نقدا وتحقيقا، تحليلا واستقراء وتقريرا، ثم تقويما وحكما، وذلك بمقابلة طباع الإيقاع المختلفة والمنبثقة من تجريبه، بغية تتبع أنماط إيقاع الشعر العربي في القصيدة الجزائرية، ورصد تطورات أنماط إيقاعها نمطا نمطًا، والنظر في ألوانه الناتجة من التجريب فيه، نظرة دقيقة تسمح باستخلاص النتائج الممكنة منه.
In this article, we seek to approach the patterns of experimentation in the rhythm of Arabic poetry, as they appear from the works of Algerian poets, and we will work to evaluate them according to the efforts of theorists of those patterns and their systematic applications of them, across the eras of the great Algerian poem: ancient, modern, and contemporary. We conclude in our endeavor by highlighting the results of this experimentation in terms of rhythmic colors and their different flavors.
In presenting the topic of our article, we will follow the descriptive approach, examining and modifying, criticizing and investigating, analyzing, extrapolating and reporting, then evaluating and judging, by interviewing the different rhythm patterns that emerged from his experimentation, in order to trace the rhythm patterns of Arabic poetry in the Algerian poem, and monitor the developments of its rhythm patterns pattern by pattern, and looking at its colors resulting from experimentation with it, carefully, allows us to draw possible conclusions from it.