Résumé:
يروم هذا المقال تسليط الضّوء على أكثر العقبات الّتي تحول دون الاكتساب الفعّال للمفردات لدى متعلمي مرحلة التّعليم الابتدائيّ، والاستعانة بأهم مفاهيم اللّسانيات المعرفيّة بغية إثراء الرّصيد المفرداتيّ لتلك الفئة المتمدرسة حيث ترى اللّسانيات المعرفيّة أنّ اكتساب المفردات الجديدة، وحسن توظيفها مرهون بعمليات ذهنيّة ضروريّة، لذا تحاول هذه الدّراسة الإجابة على إشكالية : كيف يمكن استثمار أهم مفاهيم اللّسانيات المعرفيّة قصد تنمية الرّصيد المفرداتيّ - فهما وتوظيفا - في اللّغة العربيّة لمتعلمي مرحلة التّعليم الابتدائيّ؟
ولقد قادت طبيعة الموضوع وأهدافه إلى اعتماد المنهج الوصفيّ الّذي تمّ من خلاله التّوصل إلى النّتائج المختصرة فيما يلي: - خصوبة التّعليم الابتدائيّ – أهميّة اللّغة في الحقل التّعليميّ – ضرورة إثراء الرّصيد المفرداتيّ في المرحلة الابتدائيّة - الرّصيد المفرداتيّ دعامة أساسيّة لتحقيق المهارات اللّغويّة - الرّصيد المفرداتيّ رهين عمليات ذهنيّة جوهريّة – تقدّم المقاربة المعرفيّة آليات هامة في سبيل تنمية الرّصيد المفرداتيّ – من أهم تلك الآليات: البناء التّصوّريّ، التّفكيك، الفضاءات الذّهنيّة.
This article aims to shed light on the most obstacles that prevent the effective acquisition of vocabulary among primary school learners, and to make use of the most important concepts of cognitive linguistics in order to enrich the vocabulary stock of this school group, as cognitive linguistics believes that the acquisition of new vocabulary and its proper use depend on necessary mental processes, so This study attempts to answer the problem: How can the most important concepts of cognitive linguistics be exploited in order to develop the vocabulary - understanding and use - in the Arabic language for primary school learners?
The nature of the subject and its objectives led to the adoption of a descriptive approach through which the following brief results were reached: - The fertility of primary education - The importance of language in the educational field - The necessity of enriching the vocabulary stock in the primary stage - The vocabulary stock is a basic pillar for achieving linguistic skills - The vocabulary stock is dependent on Fundamental mental processes - The cognitive approach provides important mechanisms for developing vocabulary - the most important of these mechanisms are: conceptual construction, deconstruction, and mental spaces.