Résumé:
النقد الأدبي الحديث له دورٌ مهمٌّ في التذوّق الجمالي للأدب، إذ إنّه يبحث في الدلالات الّتي تنتجها النصوص والتراكيب. وتُعدّ المصاحبة اللغويّة واحدة من أهمّ أساليب النقد الحديث التي من خلالها يمكننا الوصول إلى الدلالات التي تحملها التراكيب اللغويّة. وهي في أبسط تعاريفها مجيء مفردة بصحبة مفردة أخرى. فقد هدفت هذه الدراسة بمنهجها الوصفي- التحليلي بيان جماليّات المصاحبة اللغويّة وأنماطها التي استعان بها الشاعر العماني ناصر البدري في ديوانه "لا ماء في النهر" وتحديد دلالاتها تحت ضوء التصاحب. وقد توصّلنا إلى أنّ البدري من خلال المصاحبة اللّفظيّة استطاع أن يُخرج المفردات من دلالاتها المعجميّة الضيّقة إلى دلالاتٍ عدّة، فقد جاور الألفاظ بشكلٍ غير مألوفٍ وألّف تلاحماً بينها بصورةٍ فنّيّةٍ. وقد تنوّعت المصاحبات اللّفظيّة في الديوان ما بين النمط الإسمي والنمط الفعلي، وغلب على المصاحبات طابع اليأس والحزن، ممّا دلّ على أنّ الشاعر لم يجد طريقةً أقوى لبيان حزنه وأسفه إلّا عن طريق المصاحبات غير المألوفة وخلق إيحاءاتٍ جديدةٍ تدلّ على إعياءات نفسه ولواعج همّه. Modern literary criticism has an important role in the aesthetic taste of literature, as it investigates the connotations produced by texts and compositions. Linguistic accompaniment is one of the most important methods of modern criticism through which we can access the connotations carried by linguistic structures. In its simplest definition, it is a single coming with another single. This study, with its descriptive-analytical approach, aimed to show the linguistic aesthetics and patterns of the Omani poet Nasser Al-Badri used in his book "la maa fi Al-nahr" and determine its connotations in the light of companionship. We have concluded that Al-Badri, through the verbal companion, was able to get the vocabulary out of its narrow lexical connotations into several connotations, as he is unfamiliar to the words and composed artistic synergies between them. The verbal accompaniments in the Diwan varied between the nominal style and the actual pattern, and the accompaniments prevailed with the character of despair and sadness, which indicated that the poet did not find a stronger way to indicate his sadness and regret except through unfamiliar accompaniments and the creation of new suggestions that indicate the burdens of.