Résumé:
تهدف الدراسة للتعريف بالمكتبة البشرية كأحد أهم الأنواع الجديدة التي ظهرت كمبادرة في الدانمارك عام 2000 ثم في الدول العربية لأهميتها، بالإضافة إلى محاولة تحديد أنشطتها وإبراز مدى استجابة متابعي الصفحة الرسمية لمنظمة المكتبة البشرية المتاحة على موقع الفيس بوك مع هذه الأنشطة.
ولتحقيق ذلك، تم اعتماد المنهج الوثائقي ومنهج تحليل المحتوى. وأظهرت نتائج الدراسة، أن منظمة المكتبة البشرية تُسوَق لأهدافها من خلال مشاركة أنشطتها على صفحتها الرسمية على الفيس بوك، وتتكون هذه المنشورات من وسائط متعددة، يمكن اعتبارها مكونات أساسية في إعلام متابعي الصفحة وشدَهم للتعرَف على هذه المبادرة والتعريف بها على نطاق واسع. ورغم ذلك فإن نسب التفاعل مع محتوى هذه المنشورات محدودة مقارنة مع أعداد المعجبين والمشتركين فيها، وتتضمن بعض هذه المنشورات تعليقات إيجابية توحي باهتمام المتابعين بمبادرة المكتبة البشرية.
The study aims to define the concept of the Human Library as one of the most important and new types of libraries that initiative in Denmark in 2000 than in Arab countries because of the importance of it, and we trying to define its activities and highlighting the response of the followers of the official page of the Human Library Organization available on Facebook with these activities.
In order to achieve the objectives of the study, we used the documentary and the content analysis approach. and relied on a questionnaire to collect information. The study concluded a set of results, notably, the Human Library Organization is marketed for its goals by sharing its activities on its official page on Facebook, and these publications consist of multiple media, which can be considered essential components in informing the page’s followers and attracting them to learn about this initiative and introduce it to the world. However, the interaction rates with the content of these publications are limited compared to the number of fans and subscribers to them, and some of these publications contain positive comments that suggest the interest of followers in the Human Library initiative.