Résumé:
تهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور السياق في توجيه المعنى، وقد جاءت في فرعين اثنين، تناول الأول الجانب النظري لهذه الظاهرة اللغوية وما له من دور فعال في توجيه المعنى من خلال معرفة السباق واللحاق وملبسات الخطاب. وأما الثاني فقد خرج بالظاهرة من حيز التنظير الضيق والمحدود إلى رحاب التطبيق الواسع وذلك من خلال عرض جملة من النماذج القرآنية التي تعرض لها الرازي في تفسيره، ليتبين لنا وللقارئ الكريم ـــــــ في ضوئها ـــــــ أثر تلك الظاهرة في توجيه معاني القرآن.
وتكمن أهمية البحث في كونه يسلط الضوء على مفهوم السياق ودوره في توجيه دلالة الألفاظ عند فخر الدين الرازي، وقد اقتصرت الدراسات السابقة على كتب اللغة ولم تبحثه في كتب أصول الفقه، وخاصة كتاب المحصول في أصول الفقة للرازي الذي يعد بحق دائرة علوم في عصره، أما المنهج الذي فرضته طبيعة الدراسة فهو المنهج الوصفي إذ تناول البحث مفهوم السياق وأقسامه مشفوعا بالأمثلة التطبيقية التي تبين أهمية السياق في توجيه المعنى.
This study aims to highlight the role of context in directing meaning, and it came in two branches. The first dealt with the theoretical aspect of this linguistic phenomenon and its effective role in directing meaning through knowledge of racing and catching up and the circumstances of the discourse. As for the second, it took the phenomenon out of the narrow and limited scope of theorizing to the scope of its wide application, by presenting a number of Quranic models that Al-Razi was exposed to in his interpretation, so that it becomes clear to us and the honorable reader - in its light - the impact of that phenomenon in directing the meanings of the Quran.
The importance of the research lies in the fact that it sheds light on the concept of context and its role in directing the semantics of words according to
Fakhr al-Din al-Razi. The approach imposed by the nature of the study is the descriptive approach, as the research dealt with the concept of context and its divisions, accompanied by practical examples that show the importance of context in directing meaning.