Résumé:
هدف هذا البحث إلى التعرف على استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا لعينة من طلبة كلية العلوم الاجتماعية جامعة عبد الحميد بن باديس (بالجزائر)، ولتحقيق ذلك تم تطبيق مقياس بوردي (Purdie) على عينة بلغت (149) طالبا وطالبة خلال الفصل الدراسي الثاني للعام (2020-2019)، وللوصول إلى نتائج البحث تم استخدام المنهج الوصفي وبعد المعالجة الإحصائية أشارت النتائج إن إستراتيجية التعلم الشائعة لديهم هي: التسميع والحفظ. كما اتضح أنه لا يوجد تأثير دال معنويا لمتغير الجنس، والسنة الدراسية على استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا لدى أفراد عينة البحث. The aim of this research is to identify the strategies of self-organized learning among a sample faculty of Social Sciences of students at the University of Abdelhamid Ben Badis in (Algeria), and to achieve this, the Purdie scale was applied to a sample of 149 male and female students during the second semester of the year 2019-2020, and to reach the results the descriptive approach was used, and after statistical treatment, the results indicated that their common learning strategy is listening and memorizing. It also became clear that there is no significant effect of gender and the academic year on the self-organized learning strategies of the research sample members.