Résumé:
عرف "القدّيس أوغسطين" تحولاً جذريًا في مساره الفلسفي بعد اعتناقه المسيحية وانتقاله إلى الأفلاطونية، مع انتقاده للمذاهب المانوية والأكاديمية الجديدة التي كان تلميذًا وفيًّا لها لأنّ الفكر الأوغسطيني غير منفصل عن حياته. وبالتالي فقد جعل البحث عن اليقين الثابت محور تأملاته ودراساته، يُبرز لنا فيها مفهومه للحقيقة ومنزلة الحدس لديه.
ورغم اعتباره الحدس ديني بالدرجة الأولى إلا أن "أوغسطين" لا ينفي علاقته الضرورية بالحواس وبالعقل، وصولا إلى القول بأن كل حقيقة فلسفية يوحيها الله للإنسان فهي هبة تحصل بواسطة سلطة إلهية ناتجة عن مشاركة النفس العاقلة في الحقيقة الأزلية.
Saint Augustine saw a radical transformation of his philosophical path after his conversion to Christianity and his transition to Platonism, while criticizing the new Manichaean and academic schools for which he was a loyal student because Augustine thought was not separated from his life. Consequently, he made the search for constant certainty the center of his reflections and his studies, highlighting his conception of truth and the status of his intuition.
Although he is considered above all as a religious intuition, "Augustine" does not deny his necessary relation with the senses and the spirit, to the point of saying that each philosophical fact that God reveals to man is a gift obtained by divine authority resulting from the participation of the rational soul in eternal truth.