Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-guelma.dz/jspui/handle/123456789/16597
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | دبيش, وفاء | - |
dc.date.accessioned | 2024-12-12T08:36:58Z | - |
dc.date.available | 2024-12-12T08:36:58Z | - |
dc.date.issued | 2024-12-01 | - |
dc.identifier.issn | 1112-7880 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-guelma.dz/jspui/handle/123456789/16597 | - |
dc.description.abstract | يرمي هذا المقال إلى تتبع ترتيب أجزاء النص الخطابي، ورصد أثر الإقناع فيه، من خلال كتاب مستدرك نهج البلاغة، محاولين إيجاد الروابط بين مستهل الخطب ومتونها وخواتيمها، وصولا إلى مدى اتساقها وتأثيرها. وقد أملت علينا طبيعة الموضوع اّتباع منهجيةٍ خاصّةٍ تبلورت في تحديداتٍ اصطلاحيةٍ عن ماهية الخطابة، ووظيفتها الإقناعية، ومقاربة حجاجية لنماذج مختارة من الكتاب حسب ما يسمح به متسع البحث زمنًا وإجراءً. This article aims to trace the arrangement of the components of the discursive text and to observe the effect of persuasion therein, through the book "Mustadrak Nahj al-Balagha", endeavoring to establish links between the beginnings, bodies, and endings of the discourses, culminating in an assessment of their coherence and impact. The nature of the topic required us to follow a specific methodology, which crystallized in terminological definitions of the nature of elocution, its persuasive function, and a comparative argumentative analysis of selected models of discourses from the book, according to the temporal and procedural scope permitted by the research. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.subject | الإقناع، الحجاج، الاستهلال، العرض، الانتهاء | en_US |
dc.subject | Persuasion, Argumentation, Introduction, Presentation, Conclusion | en_US |
dc.title | هرمية النّص الإقناعيّ في الخطب المستدركة على نهج البلاغة | en_US |
dc.type | Article | en_US |
Appears in Collections: | العدد 37 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ARTICLE 5.pdf | 585,39 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.