Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-guelma.dz/jspui/handle/123456789/15902
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | فركوس, خولة | - |
dc.contributor.author | بركاني, وليد | - |
dc.date.accessioned | 2024-06-26T13:18:55Z | - |
dc.date.available | 2024-06-26T13:18:55Z | - |
dc.date.issued | 2024-06-13 | - |
dc.identifier.issn | 1112-7880 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-guelma.dz/jspui/handle/123456789/15902 | - |
dc.description.abstract | تروم هذه المقالة تقصّي وظائف لغة الخطاب الجامعي بمختلف آلياتها من خلال توظيف الاستراتيجية التّوجيهية وذلك برصد الأدوات اللّغوية التي يعتمدها الأستاذ حتّى يضمن التّجاوب والتّفاعل مع المتعلّم، وتتجلّى أهمية هذه الدّراسة في كيفية ترجمة المعرفة العلمية إلى ممارسة تعلّمية، فيما يعرف بالنّقل الدّيداكتيكي الذي يسهم في إنجاز الفعل التّواصلي بهدف ممارسة سلطة التبليغ والتّوجيه والإرشاد، مع بحث تجلّيات هذا الخطاب التّوجيهي عبر صيغ الإنشاء والطّلب. وتفترض الدّراسة أنّ الأستاذ الجامعي يمثّل سلطة توجيهيّة تربويّة على المتعلّم، في حين يكمن دور المتعلّم في التّمثُّلِ السّلوكي، بإكسابه كفاءة التّنفيذ والتّمثل باستثمار علاقة التّناغم والتّفاعل. The aim for this article is focus to find functions of university discourse language in its various mechanisms by employing the guiding strategy this is done by processing the linguistic mechanism that the professor adopts in order to ensure response and interaction with the learner. The importance of this study is evident in how to translate scientific knowledge into learning practice in what is known as the didactic transmission, who participate to the completion of the communicative act with the aim of exercising the authority of reporting, orient and guidance, With a Research aspect of this orientation discourse through the formula’s performance and request. The study assumes that the university professor represents an educational guiding authority for the learner, while the role of the learner lies in the behavioral representation by gaining the efficiency of implementation and representing the investment of the relationship of coherence and interaction. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.subject | الخطاب التّعليمي، الاستراتيجية التّوجيهية، الآليات اللّغوية، الإنشاء الطّلبي.. | en_US |
dc.subject | educational speech; guiding strategy; linguistic mechanisms; performance request. | en_US |
dc.title | الاستراتيجيّة التّوجيهيّة في الخطاب التّعليمي الجامعي قسم اللّغة والأدب العربي جامعة 8 ماي 1945 قالمة أنموذجا | en_US |
dc.type | Article | en_US |
Appears in Collections: | العدد 36 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Article 13 .pdf | 1,48 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.