Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-guelma.dz/jspui/handle/123456789/15898
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorبن ولهة, توفيق-
dc.date.accessioned2024-06-26T10:29:25Z-
dc.date.available2024-06-26T10:29:25Z-
dc.date.issued2024-06-13-
dc.identifier.issn1112-7880-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-guelma.dz/jspui/handle/123456789/15898-
dc.description.abstractتهدف هذه الورقة إلى الكشف عن دور النموذج في بناء صرح العلم، باعتباره الأداة التي يقارب بها العالم المواضيع التي يدرسها، ومن هنا جاءت الحاجة إلى طرح مقاربة لوغاي، التي تناول فيها إشكالية النموذج، بما أنه لم يعد حكرا على لون واحد من ألوان المعرفة، بل يمكن استعارته في حقول متعددة، دون حاجة إلى إخضاعه للتمحيص. وقد اتبعنا في مقاربتنا هذه المنهج التحليلي والمقارن، الذي رمنا من خلالهما تحديد نتائج استخدام النموذج، باعتباره وسيلة كشف عن تقاطعات لا حصر لها بين العلوم، وهذا يؤكد العمل التكاملي في العقل البشري. This paper aims to uncover the role of the model in constructing the edifice of knowledge, as the tool through which scientists approach the topics they study. Hence, there arises the need to present Jeahn Mary Legay's approach, in which he addressed the problem of the model, as it is no longer confined to one color of knowledge, but can be borrowed in multiple fields without the need for scrutiny. In our approach, we followed the analytical and comparative methodology, through which we aimed to identify the results of using the model as a means of revealing countless intersections between sciences. This confirms the integrative work in the human mind.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.subjectالنموذج ، التجربة، المنهج، جون ماري لوغاي، الإبستمولوجيا.en_US
dc.subjectModel, Experiment, Methodology, Jeahn Mary Legay, Epistemology.en_US
dc.titleالنموذج العلمي بين البساطة والتركيب - مقاربة جون ماري لوغايen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:العدد 36

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Article 9 .pdf813,3 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.