Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-guelma.dz/jspui/handle/123456789/15647
Title: تمثّل صورة الشّهيد في الكّتاب المدرسيّ الجزائريّ -نماذج مختارة من كتب اللّغة العربيّة في المرحلة الابتدائيّة-
Authors: روابحية, حدّة
Keywords: الكّتاب المدرسيّ، صورة الشّهيد، قيّم الهوية الوطنيّة، التعليم الابتدائي.
The textbook, the Image of the Martyr, National Identity, Elementary school.
Issue Date: 28-Dec-2023
Abstract: يعدّ الكتاب المدرسي من أهم الوسائل التّعليميّة وأكثرها استعمالاً وتــداولاً، لذلك عُنـــِيَـــت المنظومــــة التّربويّة الجزائريّة بضرورة إخراجه في أحسن صورة له من جهة، والعناية بضبط مضمونه وتحديده بدقّة من جـــهــــة ثانيــــة؛ فقد اشتملت الكّتب المدرسيّة في مرحلة التعليم الابتدائي على بعض النّصوص والأناشيد الّتي تـــعــمل على تــــنميّة الحـــسّ الــوطنيّ عــنــــد المتعلّمين وتعرّفهم بأبرز المجاهدين والشّهداء، وهذا ما حاولنا توضيحه في هذه الورقة البحثيّة وذلك باختيار بــــــعــض النّماذج من كتاب اللّغة العربيّة للسّنة الثّالثة والرّابعة ابتدائيّ لمعرفة آليات تمثّل صورة الشّهيد في هذين الـــكـــتابين ودورها في ترسيخ قيّم الهويّة الوطنيّة. The textbook is considered one of the most important and widely used educational tools, which is why the Algerian education system has worked, on the one hand, to give importance to its release and, on the other hand, to on the other hand, to ensure that its content is finely studied; Primary school textbooks contain texts and songs that develop patriotism among learners and raise awareness of the great mujahedeen and martyrs;This is what, we have tried to clarify, in this research paper by choosing from the models of the Arabic language books, for the third and fourth year of primary school models, to understand the mechanisms that perception the marty's concept, in these books and, its role in establishing national identity values.
URI: http://dspace.univ-guelma.dz/jspui/handle/123456789/15647
ISSN: 1112-7880
Appears in Collections:العدد 35

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTICLE 17.pdf961,66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.