Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-guelma.dz/jspui/handle/123456789/15644
Title: النّقد المقارن العربي - أهداف و اعتراضات -
Authors: شاعة, سيف الدين
بوزيزة, على
Keywords: الأدب المقارِن، النقد المقارِن، التلقي، مدارس الأدب المقارن، تطور الأدب.
Comparative literature, comparative criticism, reception, schools of comparative literature, the development of literature.
Issue Date: 28-Dec-2023
Abstract: يعتبر مصطلح الأدب المقارِن مصطلحا مثيرا للجدل بالنظر إلى مدلوله الضعيف، وهو مصطلح خلافيّ التسمية حتى في بلد المنشأ فرنسا، تم انتقاده من قبل الباحثين الذين استمروا في استخدامه في النهاية بسبب انتشاره ورواجه، غير أن هناك مقترحات بديلة تم طرحها بديلا عنه كان أبرزها مصطلح النقد المقارن. تهدف هذه الدراسة إلى الإحاطة بعملية تلقي الباحثين العرب لمصطلح الأدب المقارن في مدارسه الغربية المختلفة، كما أنها تقدم لمحة عن تطور الأدب شكلا ومضمونا، اعتمدنا فيها المنهج التاريخي لأجل جمع الأفكار وعرضها، والنفاذ إلى جوهر الآراء تحليلا رغم تعددها، حددنا بعض الأهداف التي يطمح إلى تحقيقها وذكرنا أهم الاعتراضات عليه. The term comparative literature is considered as a controversial term regarding its frail meaning, and it is also a controversial issue in giving it a static name even in its original country, France. This term was continuously criticized by researchers who remained using it due to its spread and famous popularity. This study aims to take note of the extent to which Arab researchers have received the term comparative literature in its various Western schools as it provides an overview on the development of literature in form and content. We adopted a historical method for the collection of ideas and presenting them and then moving to the most important opinions despite of their diversities, we determined some objectives behind which the comparative literature intends to achieve.
URI: http://dspace.univ-guelma.dz/jspui/handle/123456789/15644
ISSN: 1112-7880
Appears in Collections:العدد 35

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTICLE 14.pdf687,38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.