Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-guelma.dz/jspui/handle/123456789/14320
Title: تفعيل دور أخصائيي المعلومات في تنمية الوعي المعلوماتي لدى المستفيدين: دراسة ميدانية بالمكتبة المركزية لجامعة جيجل
Authors: شنيقل, نـزار
مـراد, كـريـم
Keywords: الوعي المعلوماتي، تنمية الوعي المعلوماتي، أخصائي المعلومات، المكتبة الجامعية. جيجل.
information awareness, information awareness development, information specialist, university library. Jijel.
Issue Date: 5-Jun-2023
Abstract: يهدف البحث إلى الكشف عن مساهمة أخصائيي المعلومات في تنمية الوعي المعلوماتي لدى المستفيدين من المكتبة المركزية بجامعة جيجل. وقد استخدم المنهج الوصفي للحصول على المعلومات حول الآليات المستخدمة في تنمية الوعي المعلوماتي، بواسطة أداة الإستبيان، التي وزعت على 25 عاملا. توصل البحث إلى أن أخصائيي المعلومات بالمكتبة الجامعية يساهم بمجموعة من الآليات التي من شأنها تنمية الوعي المعلوماتي لدى المستفيدين وتطوير مهاراتهم، أهمها مساعدته في تحديد حاجاته المعلوماتية وفهم الجوانب القانونية والأخلاقية لاستخدام المعلومات ومصادرها. The research aims to reveal the contribution of information specialists in the development of information awareness among the users of the central library of Jijel University. The descriptive method was used to obtain information about the mechanisms used in developing information awareness, through the questionnaire tool, which was distributed to 25 workers. The research concluded that the information specialists in the university library contribute to a set of mechanisms that will develop the information awareness of the users and develop their skills, the most important of which is assisting them in determining their information needs and understanding the legal and ethical aspects of using information and its sources.
URI: http://dspace.univ-guelma.dz/jspui/handle/123456789/14320
ISSN: 1112-7880
Appears in Collections:العدد 34

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Article 12.pdf1,06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.