Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-guelma.dz/jspui/handle/123456789/14061
Title: | الدراسة الكمّية للكلام ودورها في تحديد أنماط السلوك الاجتماعي والثقافي للمتكلّم في ضوء اللسانيات الاجتماعية |
Authors: | فيران, نجــــــــــــــوى |
Keywords: | الدراسة الكمّية، الكلام، المتكلّم، اللغة الجانبية، الموقع الاجتماعي. Quantitative methods, speaker, speech, paralanguage, social affiliations. |
Issue Date: | 14-Dec-2022 |
Abstract: | تعدّ الدراسات الكمية للكلام في اللسانيات الاجتماعية من أهمّ المناهج الفعالة التي تسعى إلى إبراز العلاقة بين نمط الكلام وأشكاله المختلفة الّتي يستخدمها المتحدّثون، وبين مواقعهم الاجتماعية والثقافية وحتى الطبقية، من خلال تحليل وتحديد البدائل اللغوية باستخدام وسائل إحصائية عددية وكّمية تطبّق على الكلام بنوعيه اللساني وغير اللساني. يهدف البحث إلى الوقوف على تأثير كميّة الكلام في التعريف السوسيو ثقافي بالمتكلّم، فتمّت الإضاءة على خصائص المنهج الكّمي وإجراءاته التطبيقية، ثمّ تحليل الفروق اللغوية بين هؤلاء المتكلمين، وتوصّل البحث إلى أنّ الفروق الكميّة لدى المتكلّمين تعود أساسًا إلى وضعيتهم الاجتماعية و خصائصهم الثقافية و انتمائهم الإيديولوجي.. Quantitative studies of speech in sociolinguistics designed to highlight the relationship between the linguistic and social variables of the phenomenon considered, by analysing and identifying language alternatives using numerical and quantitative statistical means applied to speech, The aim is to produce truthful results that can be disseminated to various similar phenomena. The aim of the research is to determine the impact of the speech on the social and cultural visibility of the speaker, and then showed that speakers' quantitative differences were mainly due to their social status and cultural characteristics. |
URI: | http://dspace.univ-guelma.dz/jspui/handle/123456789/14061 |
ISSN: | 1112-7880 |
Appears in Collections: | العدد 33 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ARTICLE 08.pdf | 787,97 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.