Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-guelma.dz/jspui/handle/123456789/12600
Title: استراتيجيات التكيف لدى أساتذة التعليم الابتدائي مع الوضعيات الضاغطة وعلاقتها بتعدد المهام البيداغوجية وغير البيداغوجية
Authors: برينات, سفيان
إغمين, نذيرة
Keywords: أستاذ التعليم الإبتدائي، استراتيجيات التكيف، الوضعيات الضاغطة، المهام البيداغوجية المهام غير البيداغوجية
Primary school teachers; coping strategies; to stressful situations; pedagogical tasks; non-pedagogical tasks
Issue Date: 7-Jun-2022
Abstract: هدفت هذه الدّراسة إلى الكشف عن علاقة استراتيجيات تكيّف أساتذة التعليم الإبتدائي مع الوضعيات الضّاغطة بتعدّد مهامهم البيداغوجية وغير البيداغوجية، وتحديد أثر كل من متغيري طبيعة التكوين وسنوات الخبرة، وتم اختيار عينة عرضية قدرت ب 110 أستاذ وأستاذة، وقد تم استخدام النسخة المكيفة على البيئة الجزائرية لمقياس استراتيجيات التكيف مع الوضعيات الضاغطة (CISS) لأندلر وباركر، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1. لا توجد علاقة بين استراتيجيات التكيف وتعدد مهام أساتذة التعليم الابتدائي البيداغوجية وغير البيداغوجية. 2. يعتمد أساتذة التعليم الابتدائي دائما استراتيجية حل المشكل للتكيف مع الوضعيات الضاغطة، وعادة ما يستخدمون استراتيجيتي الانفعال والتجنب. 3. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في استخدام استراتيجيات التكيف لدى أساتذة التعليم الابتدائي مع الوضعيات الضاغطة تعزى لمتغيري طبيعة التكوين وسنوات الخبرة. This study aims to examine the link between the coping strategies of primary school teachers to stressful situations and their several pedagogical and non-pedagogical tasks, also to determine the impact of their training nature and work experience. A convenience sample of 110 male and female teachers was selected and tested under the Endler & Parker's Coping Inventory for Stressful Situations (CISS) (Adapted according to the Algerian environment). The study had come to the following results: 1. There is no relationship between the coping strategies and the several pedagogical and non-pedagogical tasks of primary school teachers. 2. Primary school teachers always use the problem-solving strategy to loose stressful situations, and usually use the Emotion strategy and avoidance strategy. 3. There are no differences of statistical nature in the use of coping strategies among primary school teachers with stressful situations due to differences in their nature of training and work experience.
URI: http://dspace.univ-guelma.dz/jspui/handle/123456789/12600
ISSN: 1112-7880
Appears in Collections:العدد 32

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Article 7.pdf949,92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.