Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-guelma.dz/jspui/handle/123456789/12594
Title: البعد القيمي للمواطنة في الصورة التعليمية بكتاب التربية المدنية للسنة الثالثة من التعليم الابتدائي
Authors: مكاوي, عشور
عمارة, بوجمعة
Keywords: قيم؛ مواطنة؛ صورة تعليمية؛ كتاب التربية المدنية
Values; citizenship; didactic image; civic education book
Issue Date: 7-Jun-2022
Abstract: تهدف ورقتنا البحثية إلى الكشف ما إذا كانت الصور التعليمية بكتاب التربية المدنية للسنة الثالثة من التعليم الابتدائي تتضمن قيم المواطنة، إضافة إلى تبيان تلك القيم مع الكشف عن المصادر المنبثقة عنها، حيث تم معالجة الصور التعليمية الموجودة في كتاب التربية المدنية للسنة الثالثة من التعليم الابتدائي عن طريق اتباع منهج تحليل محتوى باستخدام شبكة الملاحظة لتلك القيم مع تطبيق برنامج N Vivo، وتم التوصل إلى أن الصورة التعليمية لكتاب التربية المدنية تحوي قيم المواطنة، والمتمثلة في " الانتماء، التعاون، الاحترام، المسؤولية، المشاركة، الالتزام وحب الوطن،" بينما المصادر المنبثقة عن قيم المواطنة تتعلق بالحياة اليومية والعادات والتقاليد، إضافة إلى المعالم الوطنية والتاريخية. Our research paper aims to reveal whether the didactic images in the civic education book for the third year of primary teaching include the values of citizenship, in addition to clarifying those values while revealing the sources emanating from them. By following a content analysis approach using the observation network for those values with the application of the N Vivo program and it was concluded that the didactic image of the civic education book contains the values of citizenship, represented in “belonging, cooperation, respect, responsibility, participation, commitment and patriotism”, while the sources emanating from Citizenship values relate to daily life, customs and traditions, as well as national and historical monuments.
URI: http://dspace.univ-guelma.dz/jspui/handle/123456789/12594
ISSN: 1112-7880
Appears in Collections:العدد 32

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Article 3.pdf890,21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.