Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-guelma.dz/jspui/handle/123456789/12582
Title: التنوير أسئلة المعنى وملابسات التأسيس
Authors: برتيمة, وفاء
Keywords: التنوير، العقل، الحرية، النزعة الإنسانية، التقدم
Enlightenment, reason, freedom, humanism, progress.
Issue Date: 7-Jun-2022
Abstract: كشف مشروع التنوير الأوروبي كغيره من المشاريع الحداثية الأخرى عن جملة أهداف منها: محاولة النهوض بواقع أوروبا وانتشاله من أطواق الاستبداد اللاهوتي والسياسي والعبودية الإقطاعية نحو أفق العدالة والحرية والتعبير عن قدرة العقل الغربي في تأسيس قطيعة بين حاضره وماضيه بتقديم مقومات تقوض الانغلاق والرجعية وهي: العقل والعلم والنزعة الإنسانية والتقدم، ونقل الاهتمام المحوري من الطبيعة إلى الإنسان وقضاياه لتطوير علم الإنسان، فكيف حققت أوروبا الانتصار العقلاني على أزمنة الظلام الديني والسياسي والمعرفي الإنساني؟ لمعالجة هذه الإشكالية اعتمدنا المنهج التحليلي الملائم لطبيعة الموضوع كما وكيفا من حيث تقصي الأفكار والأحداث بالتفسير والاستشهاد الهادف ولو نسبيا. The European Enlightenment Project, like other modernist projects, revealed, among other objectives: to try to advance the reality of Europe and lift it from the hoops of theological and political tyranny and feudal slavery towards the horizon of justice and freedom and to express the ability of the Western mind to establish a break between its present and its past by providing elements that undermine closure and reactionary: reason, science, humanism and progress, and the transfer of central attention from nature to man and its issues to the development of human science, how Europe achieved rational victory over times of religious, political and cognitive darkness. The human? To address this problem, we have adopted an appropriate analytical approach to the nature of the subject as well as in terms of investigating ideas and events by interpretation and targeted martyrdom, even relatively.
URI: http://dspace.univ-guelma.dz/jspui/handle/123456789/12582
ISSN: 1112-7880
Appears in Collections:العدد 32

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Article 1.pdf664,19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.