Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-guelma.dz/jspui/handle/123456789/11471
Title: التصوير السينمائي للإقطاعيين في السينما المصرية الكلاسيكية دراسة وصفية تحليلية
Authors: طــبـــي, مــنـيـــر
Keywords: السينما؛ السينما المصرية، صورة، الفلاحين، الإقطاعي
Cinema; Egyptian cinema; Image; Peasants; Feudal lord
Issue Date: 26-Dec-2021
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى محاولة التعرف على صورة الإقطاعي في السينما المصرية الكلاسيكية من حيث الشكل والمحتوى، حيث تنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات الوصفية التي تعتمد على المنهج الوصفي التحليلي، مع استخدام أداة تحليل المحتوى للوصول لذلك الهدف، وتحدد مجتمع البحث في السينما المصرية الكلاسيكية، وتم اختيار عينة متمثلة في فيلم "الأرض" للمخرج "يوسف شاهين" أنموذجا، لمدى انتشار هذا الفيلم وتقييمه ضمن أقوى الأفلام في تاريخ السينما المصرية. وقد خرجت هذه الدراسة بنتائج عدة أهمها: ظهور صورة الرجل الإقطاعي بشكل سلبي إلى حد كبير، وهو ما ساهم في تبيان مدى شجاعة وطمع الإقطاعيين في علاقتهم بالفلاحين. This study aims to try to identify the image of feudalism in classical Arab cinema in terms of form and content, as this study belongs to descriptive studies that depend on the descriptive analytical approach, with the use of the content analysis tool to reach that goal, and defines the research community in classical Egyptian cinema. Selecting a sample represented in the film "The Land" by director "Youssef Shaheen" as a model, for the extent of the spread of this film and its evaluation among the strongest films in the history of Egyptian cinema. This study came out with several results, the most important of which are: The appearance of the feudal man’s image in a negative way.
URI: http://dspace.univ-guelma.dz/jspui/handle/123456789/11471
ISBN: 1112-7880
Appears in Collections:العدد 31

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTICLE 28 -mounir tabbi.pdf540,48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.